نحوه محاسبه نمره کلی آیلتس چگونه است؟

با خواندن این مقاله می توانید نمره آیلتس خود را حساب کنید و با ساختار نمره‌دهی این آزمون آشنا شوید.

کسانی‌که می‌خواهند در آزمون آیلتس شرکت کنند، بیشتر از هرچیز نگران نمره آزمون خود هستند. صرف هزینه زیاد برای ثبت‌نام در این آزمون و نگرانی بابت به‌دست نیاوردن نمره مورد نیاز، این اضطراب را بیشتر می‌کند. اما اگر با ساختار و اصول نمره‌دهی در امتحان آیلتس آشنا شوید، بهتر می‌توانید آموخته‌های خودتان در راستای کسب نمره مطلوب به‌کار گیرید و از استرس خود کم کنید. درواقع نحوه محاسبه نمره کلی آیلتس از ساختار مشخصی پیروی می‌کند که در ادامه آن را به‌صورت مفصل برایتان شرح می‌دهیم. پیش از خواندن این مقاله اگر در مورد آزمون آیلتس نیاز به اطلاعات بیتری دارید مقاله “آزمون آیلتس چیست” را مطالعه کنید.

سوال اول: نمره آزمون آیلتس از چند حساب می‌شود؟

سقف نمره آیلتس ۹ است. کسب نمره ۹ حتی برای خود انگلیسی‌زبان‌ها نیز کار راحتی نیست. بسته به کشوری که قصد سفر یا مهاجرت به آن را دارید، و همینطور بسته به محل کار یا دانشگاهی که در حال پذیرش برای آنجا هستید، نمره مطلوب قابل تغییر است. برای مثال بسیاری از دانشگاه‌ها به کف نمره بسنده می‌کنند و اگر شما نمره آیلتس ۶/۵ به آن‌ها ارائه کنید، پذیرش می‌شوید. بنابراین قبل از اقدام به پذیرش یا مهاجرت، حتما جدول نمره مورد نیاز را چک کنید و بعد در کلاس‌های زبان و سپس آزمون آیلتس شرکت کنید.

سوال دوم: نمره آیلتس چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که می‌دانید امتحان IELTS چهار بخش دارد: لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ. برای نمره‌دهی کلی، ابتدا نمره هر بخش را به‌صورت مجزا حساب می‌کنند و سپس برای محاسبه نمره overall یا معدل کلی، میانگین چهار نمره را ارائه می‌دهند. به زبان ساده‌تر، نمره کلی آیلتس، میانگین نمرات چهار بخش است.  اما در محاسبه نمره این آزمون، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که متقاضیان را کمی گیج می‌کند.البته جای نگرانی نیست. ما این پیچیدگی‌ها را در ادامه به زبان ساده برایتان توضیح می‌دهیم تا مسئله چگونگی محاسبه نمره کلی آیلتس کاملا برایتان شفاف‌سازی شود.

نحوه محاسبه نمره کلی آیلتس (IELTS Band Score)

نمره هر ۴ بخش آیلتس (Reading، Listening، Writing و Speaking)، اعدادی بین ۰ تا ۹ است. شما ممکن است در هر بخش، نمره‌ای با اعشار به‌دست آورید. برای مثال نمره بخش ریدینگ آیلتس شما ۵/۵ یا نمره بخش لیسنینگ شما ۷/۵ شود.

حالا موقع محاسبه نمرات آیلتس overall (میانگین کل نمرات در چهار بخش)، ممکن است به یک عدد اعشار غیر رند برسیم. برای مثال نمره میانگین شما ۶/۲۵ شود. حالا تکلیف چیست؟ آیا این عدد به‌عنوان نمره کلی شما ارائه می‌شود؟ خیر!

اگر عدد اعشار رند نباشد، به یکی از اعداد بالاتر یا پایین‌تر خود رند می‌شود. به طور کلی نمره شما به نزدیک‌ترین نمره دارای اعشار ۰/۵ یا نزدیک ترین نمره کامل، به بالا یا یا پایین گرد می‌شود. شاید همین بخش است که کار را کمی پیچیده می‌کند. اما نکات زیر را بخوانید تا این پیچیدگی برایتان حل شود:

  • اگر نمره Overall شما در آزمون آیلتس عدد ۶/۲۵ باشد، مقدار نمره شما به ۶/۵ افزایش می‌یابد.
  • اگر نمره Overall شما در آزمون آیلتس عدد ۶/۷۵ باشد، مقدار نمره شما به ۷ افزایش می‌یابد.
  • اگر نمره Overall شما در آزمون آیلتس به عدد ۶/۱ باشد، نمره شما به ۶ کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی: اگر نمره معدل کلی شما اعشار ۰/۱ تا ۰/۲۴ داشته باشد، به سمت عدد پایین خود گرد می‌شود و اگر ۰/۲۵ تا ۰/۷۵ باشد، به ۰/۵ گرد شده و اگر اعشار بالای ۰/۷۵ باشد، به عدد بالای خود گرد می‌شود.

بیایید برای راحت‌تر شدن کار، و مطمئن شدن از اینکه این مبحث را به‌خوبی یاد گرفته‌ایم، یک نمونه از نمره کلی آیلتس را با هم محاسبه کنیم:

Listening: 6.5

Reading: 8

Writing: 5

Speaking: 7.5

Average score: 6/75

Overall score: 7

چند نمونه دیگر از نحوه نمره‌دهی کلی آیلتس را در عکس‌های زیر مشاهده کنید:

آشنایی با نحوه نمره‌دهی Listening و Reading در آیلتس آکادمیک و جنرال

باتوجه به تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال (برای آشنایی با ساختار این دو آزمون و تفاوت‌های‌شان، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال چه تفاوتی با هم دارند را مطالعه کنید)، نحوه نمره‌دهی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در هر دو آزمون، بخش ریدینگ ۴۰ سوال و بخش لیسنینگ هم ۴۰ سوال دارد. اما نحوه محاسبه ریدینگ و لیسنینگ آزمون آکادمیک و جنرال کمی با هم تفاوت دارد.

 

نمره‌دهی در Reading آزمون جنرال آیلتس

 

 

نمره‌دهی در Reading آزمون آکادمیک آیلتسنمره‌دهی در Reading آزمون آکادمیک آیلتس

نحوه نمره‌دهی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

Writing آزمون آیلتس یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های آزمون است. سوالات مطرح شده در رایتینگ آزمون آکادمیک آیلتس، تخصصی‌تر از آزمون جنرال است. اما به‌صورت کلی رایتینگ هر دو آزمون دو تسک دارد که به رایتینگ آیلتس تسک 1 و رایتینگ آیلتس تسک 2 تقسیم می شوند و هر تسک براساس ۴ معیار کلی سنجیده می‌شود. هر ۴ معیار به‌صورت مساوی، ۲۵ درصد از نمره کلی رایتینگ را به خودش اختصاص می‌دهند.

چهار معیار کلی نمره‌دهی writing آزمون آیلتس به‌صورت زیر است:

– Task Response: پاسخگویی به سوال

– Coherence and Cohesion: انسجام و پیوستگی

– Lexical Resource: منابع واژگانی

– Grammatical Range and Accuracy: قدرت و دقت گرامری

وقتی شما درحال آماده شدن برای رایتینگ آزمون آیلتس هستید، بهتر است با مطالعه منابع معتبر، از زیر و بم ساختار و نمونه سوالات این بخش سر در بیاورید تا موقع امتحان، غافلگیر نشوید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد، آشنایی با اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس است.

1 دیدگاه

اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید